Web Analytics
HP Banner

Ads: Listen on Spotify

  • Comunicarea medic pacient

Comunicarea medic-pacient, terapie sau obstacol?


In urma cu 300 de am Voltaire,medic sănătate publică spunea: „Arta medicinei constă în a ţine pacientul în stare sufletească bună, până când natura îl vindecă".

Comunicarea dintre medic şi pacient, făcând abstracţie de ironia gânditorului francez, putem afirma că, într-adevăr, este un element definitoriu al actului medical.

Crearea unui climat de încredere şi schimbul de informaţii importante asigură eficienţa acestuia, astfel încât, la final, să avem siguranţa că deciziile terapeutice corespund nu doar disfuncţiilor organice, ci şi aşteptărilor şi emoţiilor bolnavului.


Modul în care medicul culege informaţiile, maniera în care abordează problematica pacientului, interesul manifestat în discuţii şi calitatea explicaţiilor referitoare la diagnostic vor afecta atitudinea bolnavului pe tot parcursul tratamentului. Ba mai mult.

Vor influenţa confortul şi nivelul de satisfacţie ale pacientului în această relaţie, încrederea lui în prescripţia medicamentoasă şi chiar vindecarea lui. Este ştiinţific dovedit că pacienţii care sunt ascultaţi, care au oportunitatea să-şi spună durerile, devin mult mai cooperanţi şi mult mai deschişi în relaţia lor cu doctorul.


Aceştia sunt, prin urmare, mai disciplinaţi în a urma recomandările medicului şi răspund mai bine la tratamentul prescris. Practic, capacitatea de relaţionare interpersonală a medicului este direct proporţională cu gradul de satisfacţie a pacientului faţă de actul medical.

El devine, astfel, mai compliant şi în armonie perfectă cu deciziile terapeutice, factor ce va influenţa pozitiv însănătoşirea lui.


Comunicarea, cheia unui act medical reuşit

In majoritatea cazurilor, nemulţumirile pacienţilor faţă de serviciile medicale nu sunt legate de nivelul profesional al personalului de investigaţii sau de tratamentul prescris, ci de faptul că nu sunt ascultaţi îndeajuns. Comunicarea deficientă se dovedeşte a fi un obstacol important în realizarea unui act medical reuşit.


Analizând cazul unor pacienţi hipertensivi, care şi-au putut exprima îngrijorările fără a fi întrerupţi în cursul discuţiei purtate cu medicul, s-a constatat o scădere semnificativă a tensiunii arteriale a acestora.


Faptul că şi-au putut expune problemele, că au fost ascultaţi şi înţeleşi, a dus la scăderea anxietăţii şi instalarea unui sentiment de confort cu efect benefic asupra stării lor de sănătate.


O relaţie tehnic-instrumentală

în practica de zi cu zi însă, relaţia medic-bolnav se reduce la una tehnic-instrumentală. Din cauza programului încărcat al medicilor, a gamei largi de investigaţii existente şi a timpului limitat pe care îl poate acorda unui pacient, se ajunge adesea, conform unui algoritm diagnostic şi terapeutic, la un proces steril de reglare a unui sistem de organe „defectate”.


Având în vedere fenomenul "clanţei de uşă", adică tendinţa pacientului de a lăsa la sfârşit vociferarea acuzelor majore (chiar înainte de a ieşi din cabinet), este explicabilă frecvenţa ridicată a cazurilor în care informaţiile esenţiale diagnosticării corecte nu mai ajung să fie recepţionate de medic.


Un parteneriat medic-pacient

Modelele comportamentale medic-pacient s-au schimbat mult în cursul ultimelor decenii, stilul paternalistic fiind înlocuit cu modele consultative, informative, suportive etc„ încurajând astfel parteneriatul şi, respectiv, autonomia pacientului. Acestea pot contribui la o comunicare mai eficientă cu medicul curant.


O structurare prealabilă a istoricului bolii şi a informaţiilor considerate importante poate preveni „scăparea” unor idei esenţiale din cauza stresului momentului. Pacienţii trebuie să aibă curajul să pună întrebări medicului, fie ele pregătite de acasă, apărute pe parcursul explicaţiilor medicului sau generate de lipsa acestora.

Orice nelămurire privind boala, tratamentul sau evoluţia stării de sănătate trebuie clarificată. încurajez, pe această cale, pacienţii să se implice mai activ în relaţia lor cu medicul şi să-şi exprime eventualele preferinţe în procesul de luare a deciziilor terapeutice.

Write a review

Note: HTML is not translated!
    Bad           Good
Captcha

Comunicarea medic pacient

  • Product Code: Comunicarea medic pacient
  • Availability: Se vinde numai in farmacii!
  • 0.00€


Related Products

Controalele medicale periodice

Controalele medicale periodice

Controalele medicale periodice făcute cu regularitate îţi pot salva viaţaChiar dacă, în aparenţă, nu..

0.00€

Dependenţa de internet

Dependenţa de internet

Dependenţa de internet80% din internauţi au dificultăţi majore în stabilirea de contacte umane, deve..

0.00€

HP Banner

Ads: Listen on Spotify