A+ A A-

      Sarea din bucate

             Placerea care îţi poate şubrezi sănătatea

 

Regimul  alimentar fărăsare(„hiposodat”) este recomandat de multe ori de medici, fără explicarea conceptului. Or, este important să se înţeleagă Ini motivele pentru care acesta este necesar şi care sunt sursele de „sare” (de fapt sodiu) din alimentaţie.

Ce presupune regimul hiposodat?

Regimul hiposodat presupune consumarea unor alimente ce conţin cât mai puţine surse şi cantităţi cât mai reduse de sodiu. Eliminarea completă a sodiului din alimentaţie este absolut imposibilă. Se poate discuta despre un regim strict (aport de sodiu sub 1 g/zi) sau moderat (1-2 g sodiu/zi). Regimul alimentar normal aduce un aport de cel puţin 2,5 g sodiu pe zi.

Când şi de ce?

Regimul „fără sare” este recomandat atunci câncf suferiţi de edeme („umflături” generate prin acumularea de fluide, de exemplu „pungi la ochi” sau „picioare umflate"), în unele boli de rinichi, hipertensiune şi în cazul unor boli cardiace, precum şi al celor de ficat. Spre exemplu, în unele boli renale apare incapacitatea rinichiului de a elimina sodiul. Organismul se confruntă, prin urmare, cu un exces de sodiu. Acesta captează şi reţine apa, la fel cum se întâmplă şi cu un bol de sare lăsat liber în bucătărie. Astfel, se formează edemele. în hipertensiune, mecanismul de acţiune al uneia dintre clasele de antihipertensive (diureticele) este reducerea tensiunii prin reducerea (eliminarea) apei din organism.

Alegeţi alimente cu conţinut redus de sare!

Sunt de preferat alimentele proaspete, neprocesate. în cazul alimentelor procesate, se recomandă verificarea informaţiilor nutriţionale (se consideră acceptabil un conţinut de sodiu mai mic de 150 mg per porţie).

Preferinţa pentru alimente sărate este un obicei. Prin urmare, renunţaţi treptat la sare pentru a vă putea obişnui cu absenţa acesteia din alimentaţie.

Nu daţi crezare miturilor legate de sare

Organismul este perfect capabil să păstreze cantitatea de sodiu de care are nevoie. Trebuie doar să consumaţi în schimb suficiente lichide.

Suplimentele de sare nu opresc crampele

Crampele nu sunt cauzate de lipsa sării (sodiului) din organism. Dacă consumaţi suficiente lichide şi faceţi încălzirea corectă înainte de exerciţii, puteţi evita crampele. Asiguraţi-vă că consumaţi suficient calciu (lactate).

Contorizaţi sarea!

In funcţie de tipul de regim hiposodat recomandat (strict sau moderat), aportul de sodiu trebuie limitat la anumite valori. Consultaţi valorile nutriţionale inscripţionate pe ambalaj, dar reţineţi că, în majoritatea cazurilor, valorile sunt exprimate per 100 g produs şi nu per porţie. în funcţie de gramaj, calculaţi aportul efectiv de sodiu pentru fiecare porţie.

Stiati ca...

Pentru a înlocui sarea la gătit, încercaţi următoarele condimente

pentru porc: usturoi, coajă de lămâie,

coriandru, sos de mere, ghimbir, muştar;

pentru vită: cimbru, muştar, salvie, vin roşu;

pentru miel: mentă, ghimber, ardei iute,

oregano, rozmarin, usturoi.

pentru pui: salvie, tarhon, usturoi, vin alb, chilii;

pentru peşte: suc de lămâie, piper verde,

pătrunjel, oţet.

pentru roşii: busuioc, usturoi, piper negru, pătrunjel, oregano.

pentru cartofi: arpagic, ardei iute, mentă,

pătrunjel, piper negru.

pentru morcovi: ghimbir, scorţişoară, miere,

pătrunjel

Nu adăugaţi sare în mâncare: nici când mâncaţi, nici când gătiţi!

Folosiţi pentru a da gust mâncării piper, boabe de muştar măcinate, suc de lămâie, oţet, ierburi aromatice uscate sau proaspăt tocate, usturoi, alcool, ardei iute, ceapă, ghimbir, chimen etc. Există alimente cu conţinut foarte bogat de sodiu mâncărurile procesate (care conţin, pe de o parte sare, pe de altă parte, conservanţi şi aditivi care conţin sodiu), alimentele care conţin ele însele sodiu (legumele şi îspecial rădăcinoasele şi verdeţurile, lactatele), precum şi condimentele (de exemplu, o lingură de sos de soia conţine aproape 1 g de sodiu).

NSP GK4 suffix " nsp"

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Prev Next

Stat