A+ A A-

Pledoarie pentru sănătate

Alimentaţia corectă şi sportul - prietenii sănătăţii noastre şi garantul unei vieţi „de calitate'

 

Detoterapia reprezintă un adevărat tratament de elecţie în multe boli, iar o alimentaţie corectă şi echilibrată îmbunătăţeşte calitatea vieţii. Acesta este doar unul dintre principiile după care se ghidează doctorul Luana Şahian. Efectele greşelilor pe care le facem în alegerea alimentelor pe care le punem în farfurie nu se văd decât mult mai târziu. Pentru persoanele tinere, kilogramele nedorite au de multe ori doar impact vizual, acestora neplăcându-le silueta lor, însă cei care suferă de diverse afecţiuni, precum diabet, boli cardiovasculare, hipertensiune sau boli digestive, trebuie să treacă medicul nutriţionist pe lista celor mai buni prieteni.

Medicii nutriţionişti vor avea în curând ca pacienţi toată populaţia planetei. Trăind în epoca informării, alimentaţia greşită ar trebui să fie de domeniul amintirii...

Dr. Luana Şahian: Oamenii au tendinţa să neglijeze alimentaţia din lipsă de timp, comoditate, buget limitat, lăcomie, lipsă de educaţie, lipsa de acces la informaţii de specialitate şi multe alte motive. O dietă greşită poate cauza mai multe afecţiuni, acţionând în mai multe moduri: prin consumul exagerat de alimente, prin dezechilibrul proporţiilor de principii alimentare, adoptând o alimentaţie bogată în grăsimi, prin neglijarea aportului de fibre sau excesul de sare. Mesele clasice româneşti, copioase, cu multe feluri de mâncare, bogate în preparate din carne grasă, afumături, mezeluri cu conţinut mare de grăsime, alcool, dulciuri şi multă pâine albă oferă satisfacţie. După 50 de ani însă încep să apară consecinţele nedorite ale acestui comportament: tulburări de digestie, exces ponderal, afecţiuni cardio­vasculare, diabet zaharat.

Astăzi cumpărăm semipreparate complexe, ce conţin multe din grupele alimentare într-o singură porţie şi a căror preparare necesită 10-15 minute în cuptorul cu microunde, înlocuim activitatea fizică cu câteva ore de program prelungit, neglijăm aportul de fructe şi legume crude sau gătite, consumăm excesiv dulciuri sau băuturi răcoritoare dulci. Aceste produse ne fac să ne simţim plini de energie, atenţie, doar pentru o scurtă perioadă de timp.

Medicina a progresat spectaculos în ultimii ani, dar bolileţin sprintene pasul, apărând la vârste din ce în ce mai fragede. Cum vedeţi viitorul peste IO ani din punct de vedere al nutriţionistului?

Dr. Luana Şahian: Este important ca un plan alimentar corect să fie implementat încă de la vârste fragede, începând cu alăptarea exclusiv la sân până la vârsta de 6 luni, continuând cu diversificarea corectă a alimentaţiei,

Ce principii de bază respectate de bunicii şi străbunicii noştri am uitat?

Dr.Luana Şahian:îmi place să fiu optimistă şi sper să nu fie chiar aşa. In urmă cu 100 de ani, bunicii noştri fierbeau aproape toate alimentele, mâncarea era mult mai simplu procesată, nu foloseau atât de mulţi conservanţi sau băuturi răcoritoare îndulcite mai mult decât necesar, mergeau pe jos mai mult, copiii erau obişnuiţi de mici să practice o formă de sport, oamenii monitorizată de un pediatru, şi sfârşind cu alimentaţia echilibrată a adultului care a învăţat cum să aplice regulile pentru o viaţă sănătoasă. Echipa multidisciplinară, alcătuită din nutriţionist, medic de familie şi psiholog, este esenţială.

Ce ne face să căutăm rezolvarea problemelor noastre în frigider?

Dr.L.Şahians:Uneori este stresul cel care ne face să mâncăm mult, alteori - frustrările, tristeţea, fericirea, reprimarea sau, mai simplu, un obicei prost cultivat şi întreţinut.

Este important să se parcurgă nişte paşi care să se concretizeze în formularea cauzelor care determină supraalimentarea subiectului. Aceşti paşi impun ca subiectul să înveţe să-şi asculte propriul corp înainte de a se hrăni, să devină conştient de modul în care se alimentează, să înţeleagă relaţia dintre modul în care se hrăneşte şi trăirile emoţionale, să îşi accepte propriul corp.

Alimentele considerate odinioară dăunătoare devin atractive prin reclame agresive şi adaosul de tot felul de vitamine. Unge margarina drumul spre spital?

Dr. Luana Şahian: Din câte ştiu eu, majoritatea producătorilor de alimente, mă refer aici la companii mari, consacrate, îşi schimbă liniile tehnologice, îmbunătăţesc reţetele şi încearcă să se adapteze tendinţelor actuale - alimentaţiei sănătoase. Cât depre margarina, există mai multe produse denumite generic margarina. Acestea însă sunt total diferite din punct de vedere al modului de fabricare, al compoziţiei, al profilului nutriţional şi al beneficiilor sau daunelor aduse sănătăţii.

Margarina tartinabilă (cea care se întinde pe pâine) conţine Omega 3 şi 6. Margarina pentru gătit are o consistenţă tare şi are o cantitate mai mare de grăsimi saturate. Mai există şi margarina de tip industrial, grăsime vegetală folosită în industria de patiserie. Unele margarine sunt obţinute prin proces de hidrogenare şi e mai bine să fie consumate cu atenţie.

Hormoni de creştere, alimente modificate genetic, peşti care conţin mercur... Mai putem să ne alimentăm sănătos în ziua de azi?

Dr.L.Şahian: Bineînţeles că putem să ne alimentăm echilibrat şi sănătos. Nu cred că există român care să nu ştie la ora actuală că nu este bine să abuzeze de grăsimi, sare, dulciuri, alcool sau tutun şi este bine să aibă trei mese principale zilnic şi să consume suficiente lichide.

Alimentaţia raţională, cu produse sănătoase, implică folosirea a cât mai multor legume şi fructe, produse având la bază cerealele integrale, fructe şi seminţe oleaginoase, lactate şi derivate ale acestora, peşte, carne slabă, ouă. Condimentarea alimentelor se poate realiza tot cu produse vegetale (chimion, coriandru, măghiran, tarhon, cimbru, frunze de ţelină, ardei roşu, busuioc, salvie, mentă). Modul de preparare este, de asemenea, foarte important într-o alimentaţie sănătoasă.

Care sunt principiile de la care nu ar trebui să abdicăm atunci când alegem ce punem în farfurie?

Dr. Luana Şahian: Există câteva reguli generale în alimentaţia echilibrată:

■  Trei mese principale pe zi;

■  Mici gustări între mesele principale;

■  Minimum doi litri de lichide zilnic;

■  Evitarea excesului de grăsimi, sare, zahăr, alcool;

■  Majoritatea meselor ar trebui să includă cereale integrale sau derivate ale acestora;

■  Uleiuri vegetale, incluzând ulei de măsline, porumb şi floarea-soarelui;

■  Legume de 3 sau mai multe ori pe Zi;

■  2-3 porţii de fructe;

■  1 - 2 porţii de lactate;

■  1 - 2 porţii de carne de pasăre, peşte

Lactatele, carnea, legumele şi fructele nu mai sunt cele patru grupe alimentare de bază ca înainte. Un plan alimentar echilibrat conţine acum o gamă ceva mai largă de opţiuni: cereale integrale, leguminoase, fructe, seminţe, peşte şi chiar uleiuri vegetale.

Cum arată piramida alimentaţiei în variantă modernă?

Dr. Luana Şahian: Lactatele, carnea, legumele şi fructele nu mai sunt demult cele patru grupe alimentare de bază ca înainte. Un plan alimentar echilibrat conţine acum o gamă ceva mai largă de opţiuni: cereale integrale, leguminoase, fructe şi seminţe oleaginoase, peşte şi chiar uleiuri vegetale, precum uleiul de măsline.

Regulile de bază ale piramidei alimentare sunt şi principiile unei alimentaţii echilibrate: fructele, legumele şi cerealele integrale nu trebuie să lipsească niciodată din alimentaţia zilnică, cantitatea de grăsimi saturate, acizi graşi trans şi colesterol trebuie redusă considerabil, cantitatea de dulciuri şi sare trebuie limitată, băuturile alcoolice trebuie consumate cu moderaţie, mărimea porţiilor de mâncare şi numărul total de calorii consumat trebuie atent monitorizate pentru a nu face excese. în afară de toate acestea, este foarte important să practicăm o formă de exerciţiu fizic zilnic.

Stiati câ...sunt doar mituri!!

■Cu cât mă înfometez mai mult, cu atât slăbesc mai mult

■  Nu mănânc pâine şi cartofi, pentru că îngraşă

■îmi place să mănânc mult, dar iau pastile de slăbit şi nu mă voi îngrăşa

■Mănânc 2 kg de fructe zilnic între mese pentru a fi mai sănătos

■  Nu consum carne, pentru că îngraşă

■Nu mănânc dimineaţa ca să nu mi se facă foame peste zi

■Fumez pentru a-mi păstra greutatea

NSP GK4 suffix " nsp"

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
Prev Next

Stat